fredag 15 maj 2015

Sociala medier & digitalt PL

Idag tänkte jag visa er två saker. Inspiration jag hittar på sociala media samt digitalt PL.

Att ha en sådan resurs som Internet är ju helt fantastiskt idag. Utan det hade vi inte vetat lika mycket tror jag. Vi hade inte alls haft samma möjlighet att lära oss lika mycket lika snabbt. Så jag är oerhört tacksam för att det finns. :)


Mina främsta källor för inspiration är Pinterest, Instagram, Facebook och YouTube. Sen kommer bloggar såklart. :)
Och varför inte passa på att göra ett uppslag om detta digitalt?! :)
Jag har en iPhone, som jag älskar. Jag tar bara foton med den. Jag läser väldigt mycket från den också. Jag har Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube och andra appar.
Jag var dessutom väldigt snabb med att köpa Project Life-appen när den kom. Tyvärr verkar appen fortfarande inte finnas för Androidtelefoner men jag hoppas innerligt för alla Androidanvändare att den kommer snart, för jag älskar verkligen denna app.

Jag bestämmer själv vilka kit jag vill köpa hem. Några är gratis. Jag ska erkänna att jag köpt en hel del kit men det är för att jag oftast skriver ut mina uppslag på skrivaren och kompletterar  mitt PL-album med dem. Då skriver jag ut dem på A4-papper och sätter i vanliga plastfickor, som jag klipper ner i höjd.

Det som är lite synd med vissa fonter i PL-appen är att de inte har å, ä och ö, men det kan man sätta till om man skriver ut uppslaget. Men jag gillar att jag kan skriva direkt i appen.
Så i detta uppslag valde jag att samla de källor jag hittar inspiration hos.


Detta uppslag jag visar nedan har jag gjort idag. Vi fixade lite i trädgården, det var premiärgrillning (förra året grillade vi inte alls hemma) och vi hade vänner på middag. Så det blev ett uppslag.
Jag använde först PL-appen och lade in fotona, valde kit och skrev text. Men sen gick jag ett steg till.
Jag har även RhonnaDesigns-appen. Där kan man också skriva text samt lägga till bilder, fixa filter och ramar. En helt underbar app. Så där öppnade jag sedan uppslaget, som jag hade sparat på mobilen. I RhonnaDesigns kunde jag sedan lägga till text fast med andra fonter än vad PL-appen har, samt någon bild.


Man kan smycka och dekorera hur mycket man vill egentligen, men här har jag bara lagt till texten första grillningen, datumet, fontänpremiär samt satt ett hjärta på bilden med mig och Simon som jag fick gosa med. Man kan dekorera och fixa i oändlighet. Och jag har inte skrivit om allt som hänt heller i texten, men förhoppningsvis kommer jag ihåg när jag ser bilderna. :)

Dessa två uppslag kommer jag att skriva ut och sätta in i mitt PL-album. Roliga saker att komma ihåg sen. Och jag kan skapa varsomhelst, bara jag har min mobil, och den är jag aldrig utan. :)
Detta är hur jag skapar PL digitalt.

Ha en trevlig och kreativ helg. :)

Ciza

1 kommentar:

  1. Hej! Så bra att du lägger upp information om det digitala PL app. Jag är intresserad av den men vet inte hur man skriver ut dem efter man har gjort det i appen. Kan man exportera en färdig sida och skickar till en fotoleverantör att skriva ut i format 30cm x 30cm? Eller kan man exportera en sida till en fotobok med samma mått? När du har skrivit ut dem hemma använder du fotopapper och hur stor är dina sidor? Tack för hjälpen! Stephanie

    SvaraRadera