torsdag 21 maj 2015

Digitalt resealbum

Hej!

Idag har jag två digitala sidor att visa er. Jag använder datorn en hel del i mitt PL:ande, jag gillar möjligheterna med att skriva ut digitalt material och använda det fysiskt i mina album. Men viss dokumentation gör jag rent digitalt och våra resor är sådan dokumentation. Jag jobbar med Photoshop Elements när det gäller digital scrapbooking och tycker att det fungerar jättebra till det jag vill göra.

För några veckor sedan var jag och min man i Berlin med några kompisar, en resa som vi planerat att göra länge. Vi fick tag på ett lyxhotell mitt i smeten (där vi kände oss som "kusinen från landet" typ hela tiden) och jag kände att det var jättepinsamt att gå runt och fotografera inne på hotellet. Bilder ville jag ju ha eftersom själva hotellet var en stor del av resan, så jag kom på att jag kunde gå in och se om hotellet hade några pressbilder på hemsidan och det hade dem. Perfekt att ladda ner och använda i albumet!

Fotot med exteriören, fasad och gata, har jag lånat från hotellets hemsida. Jag tyckte att det var ett maffigt foto och ville att det skulle få ta plats så jag ändrade om lite i templaten som jag använde för att ge plats åt ett stort foto.


Fotot med flaggan var i sitt orginalutförande bara ett foto på en flagga som jag tog utanför riksdagshuset. Jag tyckte att det kunde vara snyggt att få med Berlins siluett på samma bild och gick därför in på min favorit sida när det gäller att hitta ikoner, freepik.com och laddade ner själva siluetten och lade den som ett lager ovanpå fotot och gjorde den lite lätt genomskinlig. Jag tycker att det blev en rätt rolig detalj. Kitet som jag använder är Simple Stories Travel.


Jag har använt samma template till båda sidorna, vilket är rätt svårt att se eftersom jag ändrat om rätt mycket på dem från orginalet. Jag tycker att det är smidigt att ha en template med många möjligheter som grund och sen flytta runt på "fickorna" tills jag får dem som jag vill ha dem. Just dessa templates är från Digital Scrapbook Ingredients

Andra sidan visar lite från insidan av hotellet, här lånade jag de tre övre fotona från hemsidan. För att få lite mer struktur på sidan lade jag till lite washitape och delade upp ett av fotona i tre rutor. Det går betydligt snabbare att göra digitalt än fysiskt :) Just washin kan man använda verktyget "dodge and burn" för att få det att se ut som att det blir lite höjdskillnad när man tejpar över en kant.

Det var lite om hur jag använder digital scrapbooking och ni kommer säkert att få se mer av min Berlinresa längre fram. Hoppas att ni får lite tid till scrapbooking i helgen och har ni några funderingar om digital scrapbooking så är det bara att fråga så ska jag svara så gott jag kan!

Kram, Ann-Sofie.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar