måndag 2 september 2013

Min process och v5 2012

Hej,
det är ny vecka och dags för mig att blogga lite! Idag tänkte jag skriva lite om min process för mina sidor, hur jag planerar. Det mesta jobbet ligger faktiskt i planeringen av mina sidor, själva pysslandet går grymt fort eftersom allt i princip är bestämt redan innan. Såklart kan saker förändras i och med att jag ser fotona framför mig i pappersform sen, men oftast är allt klart!

Först ritar jag upp den plastfickan jag tänkt använda. Den vänstra sidan är alltid fast, beroende på vilken sida jag använde på förra uppslaget! Men den högra kan jag ju variera i detta läge (vilket jag inte gör idag) och den sidan styr nästa uppslags vänstersida. Hänger ni med?!

Viktigt i min planering är även en kalender och jag har skrivit ut en via nätet! Jag kollar och dubbelkollar alltid datum....

Nu börjar planerandet av vecka 5 - året är 2012.... Jag öppnar Bridge och Photoshop, så jag kan välja vilka foton jag vill ha var. Eftersom jag skickar iväg fotona på framkallning, eftersom jag tycker det är enklast så, så planerar jag för cirka 5-8 veckor i stöten.


Jag väljer ut fotona! På ovanstående uppslag är de stående fotona i litet format, så de behöver monteras ihop på två och två.


Så jag lägger två foton på ett 10x15 cm foto och sparar filen med med filnamnet bestående av dagens datum samt fotonumrena, så jag vet vilka foton som är vilka. I detta fall heter filen 120203_9-4.jpg


När fotona kommer sätter jag nästan omgående in dom i albumet, utan att sätta in papper. Detta gör jag för hela perioden jag framkallat. Sen påbörjar jag arbetet med att sätta in papper.... Även det kan göras för hela perioden, innan jag skriver text eller sätter veckonummer mm. Men ofta sker detta stadium lite olika beroende på humör.




Klart! Väldigt enkelt, men eftersom jag tänkt scrappa bakåt i åren (till 2008 har jag tänkt), så känner jag att jag inte riktigt vill göra sidorna så avancerade.






Jag har upptäckt att detta sätt passar mig ypperligt att planera, att den mesta tiden går vid datorn gör pysslandet roligt sen! Men det kan vara en tidsödande process att välja foton och beskära, MEN det ger mindre spill av onödiga foton som sen bara ligger...

Hur gör du när du gör dina uppslag? Planerar du i förväg eller kör du bara på?

Ha en underbar dag och fortsättning på veckan!
/Helene - webmosterhelene

1 kommentar:

  1. Jättefina sidor!! Vad roligt att gå bakåt och dokumentera.
    Själv är jag impulsens mästare ;) så när jag vill PL:a så har jag inte tålamod med att vänta på foton :) jag skriver ut foton hemma och tjoffar in och dekorerar.

    SvaraRadera