tisdag 6 maj 2014

En vecka med Collect App

Hej igen!

I vanliga fall har jag inte i förväg bestämt vilket kit eller material som jag ska använda när jag sätter mig och gör mina veckouppslag. Men jag var nyfiken på en app som heter Collect - Everyday Photo Diary & Project 365 Journaling. Den är gratis i App store, men man kan också uppgradera till Pro för 15 kr.


(Bild från Anette Haring!)

Om ni inte hört talas om den förut, har Annette Haring bloggat om hur man använder det flera gånger! Kolla gärna in hennes blogg om ni vill veta mera. Mitt inlägg idag handlar bara om mina egna erfarenheter!
Man säga att i grunden är det en månads kalender och så kan man lägga till ett foto (eller flera) varje dag. Man kan välja några olika typsnitt och lägga till text om man vill. Datumet står också på det färdiga kortet.



Jag sparade ner varje kort till min kamerarulle och kunde skriva ut dem från datorn utan problem. Såhär såg det ut när det kom ur skrivaren. Sedan kunde jag bara skicka in dem i plastfickorna.



Först tänkte jag: Åh, va enkelt och smidigt! Men sen när jag såg jag att uppslaget blev lite tråkigt och stelt med bara korten i fickorna. Och låt oss vara ärliga, jag älskar ju att pyssla!



Så jag la till några digitala stämplar och wood veneers på några av bilderna för att få lite 3d effekt.



Jag la också till några andra foton och kort i fickorna för att blanda lite grann.


Jag tycker appen funkade bra för det jag ville göra och jag har redan ett annat projekt igång där jag använder den. Jag gillar verkligen att den gör det möjligt att samla både bild och text direkt i telefonen eftersom jag tar foton mest med den i alla fall. Medan jag tittade på TV la jag in bilden och texten och sparade ner, så det är ju smidigt. Jag kan tänka mig att en vecka där jag är riktigt sjuk eller bortrest skulle jag använda appen för att smidigt kunna göra mitt veckouppslag! 

Just nu pågår också en bra diskussion om just denna appen i Project Life Sweden´s Facebook grupp, så om du inte är medlem än kom och bli det! 

Lisa

1 kommentar:

  1. Alltså... det här skulle jag väldigt, väldigt gärna vilja testa! Kruxet är att jag har en Samsung-telefon och hittar inte just Collect i PlayStore... finns det något liknande, kanske? Jag är nybörjare på det här med appar överhuvudtaget, så jag behöver verkligen lite hjälp här!

    Mycket tacksam för svar!!!

    SvaraRadera