torsdag 23 april 2015

Presentation

Då var det äntligen min tur att presentera mig!

Ann-Sofie heter jag, är 41 år, gift, har två tonårsdöttrar och vi bor i nordöstra Skåne. I familjen finns även bondkatten Texas. Just nu studerar jag till Landskapsvetare på högskolan i Kristianstad och har ca 7 månader kvar till examen.

Jag har papperspysslat i hela mitt liv och 2007, när jag upptäckte forumet Svensk scrapbooking på internet, insåg jag att det jag höll på med var scrapbooking. Då höll jag mest på med korttillverkning och LO:s lite sporadiskt. Efter nästan ett års scrapuppehåll hittade jag pocketscrapbooking (och facebookgruppen Project Life Sweden) 2013 och sedan dess är jag fast. Jag tycker att det är ett roligt sätt att dokumentera livet och framför allt vardagen som jag har varit väldigt dålig på tidigare.

Jag är både fysisk och digital scrappare, älskar möjligheten som hybrid ger genom att man kan göra egna kort eller dekorationer som passar ihop med de foton man har, men jag skulle heller inte helt vilja vara utan känslan av sax och papper i händerna. Jag kombinerar de bästa av världar genom att dokumentera mina veckouppslag fysiskt i 12x12 album och tidigare år samt resor digitalt. Dessa sidor kommer att bli fotoböcker så småningom. Jag jobbar med Photoshop Elements 12 och är självlärd på programmet, så många gånger gör jag nog saker svårare än vad de behöver vara, men jag har roligt under tiden :)

Det jag kan bidra med som inspiratör är nog främst lite olika tips och trix vad det gäller digital-/hybridscrap men eftersom jag själv använder det till fysisk scrap också, så blir det svårt att särskilja. Jag lär mig nya saker och inspireras av andra hela tiden och kommer aldrig att känna mig klar när det gäller PL. Jag hoppas att jag ska kunna inspirera andra att testa på nya saker och är det något ni undrar över är det bara att fråga.

Månadsutmaningen för april är att använda sig av journaling som man inte brukar och jag har på mina sidor använt mig av datorutskriven text som jag klippt i remsor. Jag kan tycka att det blir lite stelt att bara köra en homogen text rakt upp och ner på ett vitt papper. Genom att klippa texten i remsor får man bort det stela intrycket.

Jag har använt mig av Becky Higgins corekit Neapolitan till det här uppslaget, det är ett av mina favoritkit och passade bra till månadens färgschema. Alla dekorationer utom stjärnorna och bokstavsstickersen har jag skrivit ut från mina digitala samlingar. Ett perfekt sätt att utöka möjligheterna till dekoration utan att behöva köpa så mycket material. Framförallt tar det betydligt mycket mindre plats att förvara i datorn än i en låda i scraprummet :)



Här ser ni hur jag placerade journalingen på ett av korten och även några av de utskrivna dekorationerna.




Hoppas att ni får en kreativ vecka och fortfarande finns det tid att vara med i månadens utmaning, så testa nu lite journaling som du inte brukar använda dig av och skicka in ditt bidrag.

Vi ses snart igen! /Ann-Sofie


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar