tisdag 10 februari 2015

Hur jag skapar utifrån färgtema

Tänk snart har halva februari passerat. Jag hinner inte riktigt med. ;)

Idag visar jag er hur jag skapat en sida utifrån månadens färgtema - rosa/röd/svart. Ett tips är att när man har många foton i massa olika färger och nyanser, är att göra om några till svart/vita så blir det lättare att matcha med accentfärger och få det mera enhetligt och inte så spretigt.

Steg ett när jag jobbar är att välja ut vilka bilder jag ska ha med och var de ska vara placerade. Steg två blir att hitta PL kort och bakgrundskort till de som behöver.Jag har efter många funderingar fram och tillbaka börjat sortera alla mina kort efter färg. Vissa har jag kvar efter tillverkare för att jag inte riktigt vågar sortera ut dem med. Men att sortera efter färg har gjort det enklare för mig att hitta det kort jag vill ha, eller att hitta passande kort utan att behöva leta igenom ALLA kort. För många kort blir det mina vänner :)

Sen brukar jag plocka ihop lite passande dekorationer som jag kan tänkas vilja jobba med. Ibland utgår jag efter färg, ibland tema och ibland vill jag ha med någon ny dekoration som jag precis fått eller utmana mig att använda något jag haft i mina gömmor ett bra tag. Här är ett bra tips att faktiskt använda upp och "göra slut" på någon produkt. Leta upp något du har lite kvar av och se till att använda det på din sida/uppslag. Det är mycket finare att ha det i albumet än att det blir liggande i en låda och blir ointressant.Och det blir lättare för samvetet att fylla på med nytt sen ;)

Ja sen är det bara att börja dekorera och till slut är sidan klar att sätta in i albumet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar