tisdag 4 februari 2014

Inspiration: skrivarinställningar för formade fotografier

I helgen när jag gjorde veckans PL uppslag kon jag på att jag ville visa er hur man lätt kan skriva ut bilder i olika former. I ett äldre inlägg här på bloggen berättade jag hur man i sin iPhone kan redigera bilder så att de blir i olika former. Idag visar jag hur jag skriver ut dem på olika sätt. 

Jag har en Canon skrivare som heter iP4950. Den kan skriva ut i A4 format och har ett fack för 15x10 cm fotokort också. Det facket använder jag allra mest för att skriva ut mina bilder. Till min skrivare kom ett utskrifts program där jag kan välja olika inställningar för hur många bilder (och storlek) som jag vill ska skrivas ut per fotokort. De här programmen kommer till de flesta skrivarna, fastän de kan se lite olika ut. 


När jag vill skriva ut ett foto på fotokortet använder jag oftast den ramslösa inställningen. Men när mitt foto är antingen i en form eller är nedladdad från Instagram blir det alldeles för stort och formen syns inte. Istället väljer jag inställningen med ram. Då skrivs fotot ut på mitten av kortet.




Ibland vill jag ha en sådan bild lika stort som ett journalingcard. Då väljer jag inställningen där två bilder skrivs ut sida vid sida med ram. Då kan jag bara dela på kortet och skjuta in dem i mina fickor.




Slutligen använder jag inställningen för 4 bilder med ram för att få kortet såhär.


De här 3 intällningarna är dom jag använder allra mest även till vanliga foton (utan form).

Hoppas detta kan inspirera någon att prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar