lördag 4 juli 2015

Dragspels karta


Hej där i värmen! Jag har en kul idé om hur man enkelt kan lägga in en liten dragspels karta i ett uppslag, För nån vecka sedan var jag och sambon på en snabbvisit hos goda vänner i Västerhaninge, då tog vi oss också en tur ner till vackra Nynäshamn. På turistbyrån plockade vi på oss en del broschyrer och i en av dem fanns denna lilla utvikbara karta över Nynäshamn. Jag visst direkt att jag ville spara den till mitt PL uppslag! Den är i perfekt storlek till mitt 6x8" album.


Jag började med att vika ihop den ordentligt, så det blev jämnt och bra. Jag tänkte ju i mitt stilla pysselsinne att tjoho nu kan jag ju bara göra hålen och tjoff så är det klart! Haha, när är det riktigt så enkelt? Inte nu i alla fall :) Jag kom ju på att om jag bara lägger in hela den ihopvikta kartan i hålen så kan jag ju inte vika ut den utan att först behöva ta ut den. Vilket i och för sig funkar, men jag ville ju ha den utvikbara effekten.


Ja, så kan det bli :) Jaja, gör om gör rätt som min sambo brukar säga. Jag hade tur att jag inte riktigt hann göra hålen innan jag kom på mig. Så jag vek om kartan så att det blev en flärp för hålen och så att resten av kartan går utanför hålen liksom. Det är lite knepigt att förklara, men jag hoppas att ni ser på bilderna hur jag menar!Nu försvann ju en liten del av kartan, men jag tänkte att eftersom vi inte var därnere, så gör det inget ;) Om man inte vill klippa av en bit kan man ju vika kartan med fler veck.



Jag satte dit en tag och skrev var vi varit.


Och sen var det liksom klart! På baksidan av kartan när den är ihopvikt valde jag ett mönstrat papper och satte fast. På det sättet syns inte reklamen och texten från baksidan och jag fick ytterliggare ett ställe att dela ett minne från vecka på.

Hoppas detta kan inspirera!

Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar