torsdag 4 juni 2015

Att inkludera memorabilia

Hej igen!

Det har hunnit bli juni och trots att jag i princip bor så långt söderut man kan komma i landet så känns det som att det är lååångt kvar till någon riktig sommarvärme. Tur att man då kan ta fram lite äldre sommarbilder och drömma sig bort!

Idag ska jag visa några sidor från ett resealbum som jag håller på med från en Greklandsresa 2009. Resan tog oss till 3 olika öar i Småkykladerna och avslutades med att vi spenderade några dagar i Aten. Jag har varit i valet och kvalet om jag ska scrappa resan fysiskt eller digitalt men har äntligen bestämt mig för att scrappa alla resor digitalt. Känns roligare att kunna ställa en bok i bokhyllan och att dessutom kunna göra fler kopior så att mina barn kan få varsin när de får det intresset.

För att kunna ta tillvara memorabilian, som t ex biljetterna, så har jag skannat in dessa och använder som vilket foto som helst. Det kan vara smidigt att göra det i ett fysiskt album också, eftersom man inte behöver vara orolig att de ska blekna eller trilla ur. Dessutom kan man ju ändra storleken så att det passar in i albumens fickor.

Första sidan visar när vi kommer in till Aten med färjan och resan till hotellet. Det är så kul att se hur slitna vi ser ut, borde man inte vara uppvilad när man varit på semester i nästan tre veckor? :)


Till hela resealbumet använder jag samma serie och det är Here & Now från Echo Park Paper. Jag älskar de mustiga färgerna och tycker att de passar superbra till medelhavsfoton. Längst ner på vänster sida ser ni en av de inskannade biljetterna som jag "häftat" fast på ett bakgrundskort.

Dagen efter besökte vi Akropolis, vilken upplevelse! Här kan man tala om att känna historiens vingslag... 


Här har jag skannat in både biljetten till Akropolis och en karta över centrala Aten där jag märkt ut var Akropolis ligger med hjälp av en geotag.

Att använda kartor kan ju vara ett roligt tillskott även i den fysiska scrapbookingen, antingen för att visa upp något speciellt ställe eller för att märka ut hur resrutten gick.

Hoppas att ni får lite inspiration av mina sidor, om inte annat så kanske till en resa för att slippa undan det tråkiga svenska sommarvädret ;)

Hoppas att ni får en härligt scrappig helg! /Ann-Sofie



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar