fredag 24 april 2015

Journaling på OH-papper

God morgon!

Idag tänkte jag visa två olika sätt jag skrivit journaling denna månad, som jag inte gjort tidigare.
Man kan skriva journaling på många olika sätt och det finns inga rätt eller fel. Det finns det aldrig, och det är en av de bästa sakerna med vår hobby. :)

Jag brukar, oftast, skriva journaling på korten som är 3*4". Detta för att jag har 6*4"-fickorna för foton. Men ibland vill man ju använda dessa fickor till alla de fina kort som kommer med i olika kit med fina talesätt eller bara fina ord där. Var ska då all journaling ta vägen?

Jo, de kan ju vara över fotona. MEN, jag vill ogärna skriva direkt på fotona. Dels för att jag inte vet hur fotot och pennan kommer att reagera med varandra över tid. Och sen finns en viss risk att jag skriver fel eller kladdar till det. Så att skriva direkt på fotot var inte ett alternativ för mig.
Vad då göra? Jo. Alla som är födda på 60-, 70- och 80-talet kommer med säkerhet ihåg OH-apparaten och OH-papper. OH-papper går fortfarande att få tag på i de flesta bokhandelsbutiker. Fast ska vi nu vara korrekta, samt kunna hjälpa er att söka på detta, heter det Colour Laser Transparency Film. Det jag använder är från Q-Connect och säljs i 50-pack i A4-storlek. Men det finns säkert andra alternativ till dessa. :)

Så jag ska idag visa er två sätt man kan använda dessa.

1. Skriv förhand
Jag skrev först ut mitt foto och klistade det på ett vitt 4*6"-kort
Sedan stansade jag ut en ruta med min die från Lawn Fawn i samma storlek.
Jag lade ut OH-pappret ovanpå fotot, valde ut en färg bland mina Sharpiepennor (som jag nyss köpt i 12-pack) och började skriva runtom motivet.



På bild nr 2 försökte jag även skriva delvis på fotot fast inte på de tre mest framträdande blomorna.


Det kan upplevas som lite rörigt att läsa på dessa foton. Det är jag den förste att hålla med om. Men det bästa är ju då att man kan dra upp OH-pappret, lägga det mot något ljust och sen läsa det.
Jag kommer att sätta små tabs av något slag så att man lätt kan dra upp OH-pappret med texten.

2. Skriv på datorn
Även här skrev jag först ut fotona.
Detta för att jag ville mäta på mitt foto var gränsen för min textruta skulle gå. Jag använder nämligen alltid ram runt mina bildmotiv så att jag är säker på att jag får med hela motivet när jag skriver ut. Men jag ville inte heller ha texten utanför själva bilden. Så jag mätte hur stor ruta jag skulle behöva.
När jag mätt, startade jag Word och infogade en ruta, som jag gjorde exakt lika stor som jag mätt.
Jag valde font samt att texten skulle vara rak både på vänster och höger marginal (justify heter det läget).
Sen var det bara att börja skriva.
När jag var klar gjorde jag texten lite större samt gick in och tog bort den svarta ramen och skrev ut texten på OH-papper.
Sen var det bara att skära till det, lägga det över fotot och sätta in i albumet. :)




Nu gjorde jag denna första gång här ovan endast en ruta för att jag var inte säker på om det skulle bli bra. Men för att utnyttja hela pappret gjorde jag sedan en mall med fyra rutor i liggande format så att jag lätt kunde skriva in text i dessa. På detta sätt utnyttjas två ark nästan till max. Dock fick jag inte helt rätt på marginalerna så att de blev inte helt perfekta i storlek mot fotona. Men man lär sig hela tiden. :)

Här är då uppslaget för hela min vecka med datorskriven journaling på OH-papper.
På både tisdagens och fredagens journaling glömde jag att det var ett kvadratiskt foto och detta glömde jag när jag gjorde min journaling. Men det är inget som säger att det inte kan se ut så också. :) Dock valde jag att inte göra om det, för det funkade ju. Men
Jag provade att skriva min journaling på min elektriska skrivmaskin. Då satte jag fast de utstansade OH-rutorna på ett vanligt linjerat papper med washitejp. Linjerna ville jag ha som en hjälp så att det blev någorlunda rakt. Men det blev inte så bra. Det såg ganska slitet ut direkt. Jag vet inte om mitt färgband och OH-filmen inte riktigt tyckte om varandra. Men vill man testa kan man ju alltid göra det på en liten spillbit först så att man vet om det fungerar eller inte.

Samma sak gäller här att man alltid kan ta upp OH-arket och läsa texten för sig. :)











Och nr 1, 6, 7 och 8 på 3*4"-korten har jag gjort själv.
Nr 1 och 9 är servett som jag klistrat på vanliga pl-kort med Biltemas dubbelhäftande tejp. På nr 8 har jag dessutom stämplat med en clear stamp och med VersaFine.
Nr 6 har jag först stämplat på och sen använt en embossingfolder, avsedd för just denna storlek.
Nr 7 har jag först använt en embossingfolder, sen stämplat, efter det mistat och till sist satt på en pil. :) Så blev det lite personliga kort också. :)

Ciza

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar