onsdag 28 maj 2014

Virka en lens buddy

Idag kommer ett inlägg som handlar om en av mina andra kreativa hobbys, virka. Att få de man vill fotografera att titta i kameran är inte alltid så lätt och då är en lens buddy perfekt. Jag hittade en sån söt uggla på nätet och virkade mig en egen efter eget påhittat mönster. Den här gången blev det en uggla men med lite fantasi kan man hitta på egna djur utifrån grundmönstret.

Beskrivning

cerise garn till kroppen                                                                                          m=maska
turkost garn till vingarna                                                                                        fm=fast maska
vitt garn till ögonen                                                                                               sm=smygmaska
orange garn till näbb och fötter                                                                              hst=halvstolpe
två svarta knappar (lite svart garn till att sy fast)                                                     st=stolpe
en vanlig hårsnodd
virknål i lämplig storlek (jag hade 4)
stoppnål

Kroppen virkar du genom att göra fasta maskor tätt runt hela snodden. (Behöver du hjälp med de olika maskorna kolla på youtube). Fäst sista och första m med en sm markera med en markör/garnbit/säkerhetsnål sista maskan. Fortsätt med en m i varje m i så många varv du tycker blir lagom, jag virkade tre varv.

För att göra huvudet fortsätt virka 6 fm, 1 lm vänd och virka 12 fm, 1 lm 12 fm 1 lm. Vill du ha högre huvud gör du bara ett varv till 12 fm

Vingarna gör du genom att virka 11 lm 1 fm i varje tillbaka (då har du 10 m) tillbaka igen 1 lm 2 fm 2 hst 3 st 2 fm 2 fm i samma m (nu virkar du runt på andra sidan) 3 st 2 hst 2 fm 1 sm
Gör två vingar.

Ögonen virkas runt runt. Börja med  2 lm 6 fm i 2:a lm från nålen (6) , markera, 2 fm i varje(12) ,markera, 1 fm i nästa m 2 i nästa m varvet ut (18)
Gör två ögon.

Sy fast ögonen och fäst knapparna som pupiller. Gör tofsar som öron och fötter. Sy fast vingarna och brodera en näbb, KLART!


vill man inte virka sin egen kan man hojta i kommentarerna så tar jag kontakt :)





1 kommentar:

  1. Jag kan inte virka men skulle älska en! mickaela.vildljung@gmail.com

    SvaraRadera