söndag 20 september 2015

Gästbloggare: Rockermorsan

Hej måndag! I dag har vi bjudit in en populär svensk PL:are som gästbloggare. Magdalena "Rockermorsan" Hanéll svarar på frågor och pratar om hur hon ser på PL. Let's go! 



Jag heter Magdalena Hanéll och bor med min familj utanför Uppsala. Familjen består av mig, min snickrande man och två barn. Jag jobbar heltid som lärare och heltid som pysslare när jag kommer hem, känns det som! Jag och min dotter spenderar mycket tid vid köksbordet med våra projekt. Kul att föra kreativiteten vidare. Scrapbookingen började jag med 2008 när sonen föddes, och sedan hoppade jag på Project Life 2013. Förutom pyssel är jag ett stort fan av allt skräckrelaterat och älskar hårdrock, därav mitt onscreen-namn "Rockermorsan". Du kan hitta mina projekt på min blog http://rockermorsan.blogspot.se/ eller i medlemsgalleriet på Studio Calico http://www.studiocalico.com/users/Rockermorsan .



Varför du gör PL?

Skillnaden mellan scrapbooking och Projekt Life för mig är att layouter gör jag mest för skapandets skull, för att det är kul. Det tar också mer kraft tycker jag. Project Life är mer ett otroligt enkelt och praktiskt sätt att göra ett fotoalbum åt familjen. Fördelen jämfört med det klassiska fotoalbumet är ju att PL innehåller så mycket mer än bara foton. Det blir mycket mer av en berättelse när man bläddrar igenom ett PL-album med journaling och memorabilia osv. Att det sedan finns färdiga album, plastfickor, kort, kit m.m. gör det också tidseffektivt.



Vilka produkter och tekniker använder du ofta?

Jag har precis bytt över från Becky Higgins 12x12 album och plastfickor, till 9x12 albumen och fickorna som kommer från Studio Calico. Jag har prenumerat på Studio Calicos PL-kit sedan mars 2013 och har inte provat några andra produkter. När det gäller tekniker så jobbar jag mycket digitalt. Jag skriver all journaling på datorn och använder ofta färdiga templates för att göra fotocollage. Paislee Press är en favorit. Digitala stämplar är också något jag är förtjust att använda mig av. Där har jag en blandad arsenal från Studio Calico, Paislee Press, Ali Edwards och One Little Bird.



Vilka trender ser du nu inom PL?

Den största trenden är nog den jag precis hoppade på, att använda album i 9x12 format. Annars tycker jag mig se att fler och fler går mot en enkel och ljus siddesign och färre utsmyckningar.

Vilka trender har du sett/tror du kommer?

Jag tror absolut på att vi i större utsträckning kommer kunna använda oss av olika appar i telefonerna, och att dessa kommer att utvecklas på ett spännande sätt. Rent färgmässigt ser jag mycket svartvitt just nu, och det gillar jag.



Använder du nån av dem?

Jag har ingen PL app i telefonen, eftersom jag är alldeles för oorganiserad för det. Jag tar foton och skriver ner det jag kommer ihåg. Jag frågar ofta familjen om deras minnen också. Eftersom jag alltid ligger bara någon vecka efter så har jag inte behövt några minnesanteckningar eller så. Som jag skrev tidigare bytte jag just över till ett 9x12 album, och planerar att använda det fram till årsskiftet. Om jag sedan fortsätter i samma format 2016 eller om jag byter tillbaka till 12x12 vet jag inte än. I övrigt hoppar jag på det mesta i färgväg. Jag gillar omväxling och har inget behov av någon kontinuitet i designen eller något sorts månatligt recept eller så. Fotona och månadens kit bestämmer hur det blir.

------

Tack Magdalena! Glöm inte att klicka in på hennes blogg osv. och inspireras! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar