fredag 13 mars 2015

"White space"

Hej!

Jag tänkte prata lite om "white space" eller "negative space" i fotografering och PL idag. I reklam och konst har det används länge och hjälper till att gör resultatet lite mer intressant för ögat. Det är helt enkelt att man skapar utrymme runt sitt objekt. Här är ett enkelt exempel:

Genom att lägga ett objekt (träden) mer åt vänster och inte mitt i bild skapar jag negativ yta till höger i bild. 



Här är ett till. 
Negativ yta kan ju förstås också skapas ovanför eller nedanför ett objekt! 

I scrapbooking eller PL kan vi ju använda oss av dessa "tomma" ytor för att skriva eller sätta embellishments på. Jag har sett supersnygga bilder med barnet placerat såsom min katt här ovanför och där de använt den vita delen att skriva fakta om barnet på dess födelsedag till exempel.



Om du vill lägga till en digital stämpel på en bild och inte har tillgång till Photoshop är det enkelt med ett gratis program som picmonkey.


Öppna din bild och klicka sedan på fjärils verktyget. Välj sedan Your own och leta fram den stämpel du vill använda bland dina egna. Det finns också flera olika att välja på i programmet.


Förstora, byt färg och placera hur du vill på ditt foto. Spara och skriv ut!


Här kommer några ideèr till på hur jag använt det negativa utrymmet i foton! I dessa har jag inte använt några digitala verktyg utan vanliga stämplar osv.





Hoppas att detta kan ge lite inspiration nu när vårtecken börjar ploppa upp!

Lisa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar